You Plus

Platsen där nya bilar föds

Vi hade nöjet att få delta i en guidad visning på Nissans europeiska design- och utvecklingscenter i London. Här fick vi lära oss mer om hur det går till att bygga en bil, från idé till produktion. 

 

Hur kommer urbaniseringen att påverka våra behov i framtiden? Vilka trender kommer att dominera bilbranschen om fem år? Hur kan vi försäkra oss om att vi tar fram rätt produkter för en befolkning där fler och fler väljer att leva ensamma? Det är några av de frågor som Raphael Meillat, Head of Market Intelligence hos Nissan Europe och hans 18 kollegor försöker besvara när de analyserar, undersöker och förbereder utvecklingen av morgondagens bilar.
Journalisterna som deltar i rundturen sitter tysta som små barn på en sagostund när han förklarar utvecklingsteamets uppdrag: att förutse framtida kunders behov, beteenden och livsstil. Vem hade kunnat ana att Nissan lägger ner så mycket arbete innan de ens bestämmer sig för vilka slags bilar de ska bygga?
I dessa lokaler har trender skapats tidigare. Det var här som idén att bygga den bästsäljande crossovern Nissan Qashqai kläcktes för 15 år sedan. Efter grundliga undersökningar och analyser lanserade Nissan år 2007 trendsättaren Qashqai, en bil som blev starten på en helt ny klass.


Grönt är framtidens färg
Men forskningen på centret är inte begränsad till kommande trender inom bilklasser och kundernas behov. Här arbetar man med så specifika frågor som vilka färger vi kommer att se på framtidens bilar och vilka material som kommer att användas för interiören. Carine Giachetti är övertygad om att grönt är en kommande färg på bilar och att rött är på väg ut. För närvarande är faktiskt blått den färg som säljer bäst i Europa. Vad gäller interiören nämner Carine att skinn förlorat mark gentemot alcantara och dimica till följd av att konsumenterna blivit mer miljömedvetna.

 

”Det som är viktigast när jag formger en ny bil är den känsla den förmedlar, först till mig själv och sedan till ledningen. Därefter försöker vi förmedla den känslan till kunderna”, säger bildesignern Alessandro Messale. Han visar sitt senaste verk, en ny crossover. När en av journalisterna frågar om det är Nissans nya Qashqai ler han, men avslöjar ingenting. Den nya bildesign han jobbar med är dock både elegant och djärv.
Hans kollega Michael Ledger visar att man faktiskt kan leka med lera på jobbet. Trots att vi lever i en tid där allt mer blir digitaliserat är vissa detaljer lättare att uppfatta om modellen görs i lera – det blir lättare att se hur designen fungerar i praktiken, förklarar han.

Ingenjören har ordet
Bredvid honom och hans modell i lera står ytterligare en bil, men vi måste ta på oss ett par VR-glasögon för att kunna se den. Tack vare VR-tekniken kan vi utforska bilen både utvändigt och invändigt, vilket är en minst sagt intressant upplevelse.
Rundturen avslutas med att vi får träffa ingenjören Andy Leicester. Utan honom och Nissans övriga ingenjörer skulle de bilar som skapas i lera eller ritas på papper eller i datorn aldrig se dagens ljus. De tekniska aspekterna spelar en ytterst viktig roll under formgivningsarbetet. Andy Leicester förklarar att det är en uppsjö av faktorer att ta hänsyn till innan pusslet med att skapa en ny bil är färdigt och godkänt. Krockegenskaper, hållbarhet, prestanda, ergonomi, sikt, utsläpp, kylning, säkerhet är bara en bråkdel av allt som måste analyseras, mätas och godkännas. För att inte tala om att de nya lösningarna måste vara möjliga att serietillverka. Kanske kommer deras nästa alster att sättas i produktion bli nästa bästsäljare …